MENU

March 30, 2014

Hearty Chicken Soup - Canja de Galinha

One of my fondest memories of my childhood was being in my mother's kitchen. She raised 10 children in a small Brazilian town,  and most of our food came from our own backyard, fresh and simple food.

Cooking ingredients back then were much simpler and limited, nowadays we have one recipe with many variations, and this is good, but I'm not a sophisticated cook I like to stick to the basics, I just like to eat good and easy to prepare food. Like many Brazilian dishes, specially from Minas Gerais, Canja de Galinha is an influence from Portugal, and it's one of these dishes that take me back to my mother's kitchen.


From generation to generation it has been believed that Canja de Galinha is excellent for the sick and convalescing as a nutritious and comforting dish, and that's the dish my mother cooked anytime one of her children was sick. She likes to make this soup using boned and skinless chicken tights, but I used chicken breast because that's what I had on hand.


Hearty Chicken Soup - Canja de Galinha

♥ 350g skinless and deboned chicken breast
♥ 1 cup white rice
♥ 1 cup fresh peeled and cubed carrots
♥ 2 tbsp olive oil
♥ garlic, onion, ground pepper, salt to taste
♥ fresh scallion and parsley to taste

First things first. The chicken needs to be washed as well as the rice, I like to squeeze some lime juice on the chicken, pat dry with paper towel.
Heat the olive oil in a pan over medium-high heat, and sauté the onion until translucent. Add the garlic and sauté it for about 30 seconds, place the chicken breast in the pan and fry it until it's not pink anymore, stirring occasionally.Add the scallion and parsley and pre-heated water to cook it. Cover the pan, reduce the heat and cook it until tender, approximately 12 to 15 minutes.
Remove the chicken from the pan and cut into large chunks or shred it (both ways are equally yummy).
Return the chicken to the pan, add the carrots and rice and more pre-heated water, and cook it uncovered on low heat to reach a creamy consistency.



14 comments :

  1. Oi, Re
    Muito cute o seu novo cantinho. Aqui no Brasil está começando a esfriar o que combina e muito uma canja de galinha. Uma linda semana! Bjs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muito obrigada Rosangela. Um canjinha de galinha é sempre uma delícia, não é mesmo?
      Um grande abraço

      Delete
  2. I love chicken soup. It's Spring officially but still a bit chilly around here so it is still weather for soups. Thanks for the recipe and lovely photos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Angela, welcome back!
      I hope you had a great time in Brazil.

      xo

      Delete
  3. Esta postagem me fez viajar no tempo e recordar dos muitos momentos em que passei ao lado de minha Mãe, ajoelha sobre uma cadeira, observando ela cozinhar. Adorava fazer isso, e foi graças a esses momentos que aprendi a preparar refeições.
    Sopas são alimentos que acalentam a alma e eu adoro! é fácil de fazer e suja só uma panela!!! rsrsrsrsrsrs.....
    Obrigada por despertam em mim lembranças tão especiais.
    Beijos e upa forte
    ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Obrigada a voce Norma querida, pelo carinho de sempre q me enche de alegria :)

      Delete
  4. Hummmmm! Delícia!
    Tinha muita galinha no quintal da minha infância, e a canja da minha mãe fazia sucesso, sempre. Saborosa lembrança!
    Uma linda e abençoada semana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ola Olinda, tudo bem?

      Lembranças de infância (qdo boas, e claro) são alimentos para a alma.

      Um grande abraço Olinda.

      Delete
  5. The soup looks creamy and healthy without any added fat. Thanks for sharing such a simple and easy recipe with less number of ingredients that can be handy!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Shibi, good to have you here.

      Well, I'm not the cook like you & other talented ladies, I just make my daily meals and try to make them delicious.

      Delete
  6. Nunca gostei De Canja. Será que gostarei desta receita? Beijinho.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bom dia Isa Maria.

      Cabe a você experimentar, ou não. Eu gosto de sair de minha 'zona de conforto' e tentar e fazer as coisas de uma maneira diferente, muitas vezes a gente muda de idéia. Eu não gostava de cebola e alho, hoje eu adoro.

      Delete
  7. Olá novamente Regina, não gosto de sopa mas por coincidência a única que gosto é canja, e as minhas flores ou arbustos para arranjos são esses branquinhos que nunca sei o nome o preço sim, porque virou moda, antes comprava a 3,50, um molho agora são mais do que o dobro mas já descobri outros arbustos, muitos bonitos sou sei que se chama arbusto de seda, e ao abriri deita um cheiro muiro agrdavel, essas branquinhas são para usar a compor um arranjo eu uso sozinhos pronto agora deixei de comprar depois eles baixam, mas deixo aqui uma dica, eu não ponho em agua, deixo secar e depois pinto, com uma lata de spray dura uma vida, beijinhos cada vez gosto mais do teu blog e comia uma sopa de canja só canja.
    Beijinhos
    Alexandra Melo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Essa é uma boa idéia Alexandra, mas por outro lado prefiro as flores frescas.
      Eu também adoro uma canja de galinha :)

      Beijinhos

      Delete